Pitäisikö auto pestä talvella?
Autoharrastajien tärkein kysymys on, pitäisikö autoa pestä
lainkaan talvikuukausina? Vastaus on yksinkertainen – kyllä, kannattaa.
Talviteille ripotellaan aktiivisesti ainakin hiekkaa tai
graniittirouhetta ja korkeintaan teknistä suolaa tai erityisiä jäänestoaineita.
Yhdessä lumen, jään ja lian kanssa tämä lisää korin maalipinnan ja metallin
"kuormitusta".
Kuinka usein auto pestään talvella?
Jos kaupunkisi tiet ovat puhtaat ja sateet ovat harvinaisia,
autopesulassa on käytävä vähintään kerran kuukaudessa. Halutessasi voit tehdä
tämän useamminkin.
Jos teillä on paljon likaa, suolaa ja reagensseja ja lunta
sataa usein, kori tulisi puhdistaa useammin – vähintään kerran kahdessa
viikossa. Tämä ei ole tärkeää kauneuden, vaan pinnoitteen turvallisuuden
vuoksi.
Kuinka auto pestään oikein talvella?
Ennen auton pesua talvella on varmistettava, että
sääolosuhteet ovat sopivat. Tässä pätee yksinkertainen sääntö – mitä
lämpimämpi, sitä parempi. Voit tehdä kaikki itsepalvelupisteen toimenpiteet
itse vain, jos ulkona ei ole alle -5 astetta. Ihannetapauksessa sinun on
odotettava sulamista, jotta lämpötila nousee nollan yläpuolelle.
Pakkaslämpötiloissa peseminen on vaarallista, vesi jähmettyy liian nopeasti.
Pesevätkö autoja talvella kylmimpinä kuukausina? Kyllä,
mutta vain varustelluilla asemilla, lämmitetyissä pesukoneissa. Et voi aloittaa
töitä heti kadulta sisään ajettuasi, vaan sinun on odotettava vähintään puoli
tuntia, jotta korin metalli lämpenee, jotta ei synny vaarallista lämpötilaeroa,
joka on täynnä tuhoja, maalipinnan ja lasin halkeilua.
Turvallisuuden vuoksi sinun on myös noudatettava seuraavia
sääntöjä:
- Veden enimmäislämpötila on 40 astetta. Mitä kuumempi, sitä selvempi on ero, jonka seurauksia on jo käsitelty edellä. 40 asteen lämpötila poistaa tällaiset riskit, ja se on täysin riittävä lian liuottamiseen ja poistamiseen sekä pesuaineiden tehokkaaseen vaahdottamiseen.
- Kynnysten, alustan ja lokasuojien huolellinen käsittely. Kesällä ne eivät vaadi erityistä huomiota, mutta talvella niihin kertyy reagensseja ja suolaseoksia, jotka aiheuttavat metallin voimakasta korroosiota jopa ruosteen kautta.
- Alustava valmistelu. Tämä on tärkeää, jos aiot työskennellä ulkona, autotallin lähellä tai itsepalvelupisteellä. Sinun on lämmitettävä moottori äläkä sammuta sitä koko toimenpiteen aikana, vaan aktivoitava maksimaaliset puhallus- ja lämmitystilat. Tämä edistää veden parempaa haihtumista eikä anna sen jäätyä haavoittuvimmille pinnoille - lasille ja konepellille.
Mitä tehdä autonpesun jälkeen talvella?
On tärkeää tietää paitsi se, onko autonpesu mahdollista talvella,
myös ymmärtää prosessin loppuun saattamiseen tarvittavien toimenpiteiden
monimutkaisuus. Tärkeintä on kuivata kori hyvin. On hyvä, jos autotallissa tai
itsepalvelupisteessä on kompressori, jonka lämmin ilmavirta poistaa nopeasti
ylimääräisen kosteuden, ei vain pääpinnoista, vaan myös vaikeasti
tavoitettavista paikoista, tyhjennysrei'istä ja avaimenrei'istä.
Muita hyödyllisiä suosituksia, joita ei voida sivuuttaa, ovat seuraavat:
- Sisätilan tuuletus. Avaa kaikki ovet ja tavaratilan kansi 5–10 minuutiksi, jotta kosteustaso palautuu normaaliksi eikä muodostu kondensaatiota, ovien jäätymistä ja lasin voimakasta huurtumista.
- Nosta pyyhkijät ylös, jotta harjat eivät jääty kiinni tuulilasiin.
- Avaa konepelti ja polttoainesäiliön luukku. Ei ole huono ajatus pyyhkiä ne kuivalla liinalla tai lautasliinalla jäätymisen estämiseksi.
- Jarrujen kuivaaminen. Valettujen vanteiden mekanismit voidaan kuivata hyvin kompressorilla, mutta jos jarrupaloihin ei ole suoraa pääsyä, voit käyttää toista hyväksi havaittua menetelmää - äkillisiä jarrutuksia. Tätä ei tietenkään pidä tehdä vilkkaassa liikenteessä, vaan turvallisemmassa ja rauhallisemmassa ympäristössä.
- Elastisten tiivisteiden käsittely silikonipohjaisella voiteluaineella. Kätevintä on käyttää aerosoliyhdisteitä. Ne eivät ainoastaan suojaa kosteuden kertymiseltä ja jään muodostumiselta, vaan myös auttavat pidentämään käyttöikää.
Kommentit
Lähetä kommentti